منتدي افاق المستقبل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بحوث ودراسات أجنبية وعربية وبرامج ودورات كمبيوتر وتصميم وجرافيكس وكل ما هو جديد فى مختلف المجالات

الرئيسيةبوابة جديدة أحدث الصورالتسجيلدخول

ايه هو الحب؟

admin
ملك الاحزان
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ملك الاحزان
عضو فضى
عضو فضى
ملك الاحزان

ذكر العمر : 35

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالأحد سبتمبر 27, 2009 3:01 pm

هل انا اعرف الحب خطاء ام ان ما افهمه هو وهم انا مفهومى عن الحب ان كل اتنين بيحبوا بعض يحسسوا بعض بالرومنسيه بالحب الحقيقى اللى بظهر على الحبيب او الحبيبة الدفىء الحنان الامان الخوف من ان الشخص ده يروح منك بس ليه احنا دلوقتى مبنحسش بالكلام ده ليه ولا يمكن انا عمرى ما حبيت حد يقولى اللى انا بقوله صح ولا غلط هو الده الحب الحقيقى ولا الموبيلات والشات هما دول الحب نفسى اعرف والسلام ختام من
ملك الاحزان
محمد زيدان
admin
Admin
Admin
admin

ذكر تاريخ التسجيل : 19/01/2009

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالخميس أكتوبر 01, 2009 5:16 am

جميل يا محمد اننا نتكلم على الحب : بس لما نلاقى الحب متعلق بالكيان الوجدانى للفرد يبقى الكلام عليه صعب ::: عارف ليه لانه متعلق بالجانب الداخلى للفرد :: وبالتالى الحكم عليه او وصفه بيكون امكر بأشبه الاستحاله ::: بس كاجتهاد شخصى انا بعتبر الحب تناغم بين روحين فى كل شىء ::: اعتقد انها وصلت الفكره ::: بشكرك محمد على موضوعك ::: بجد قيم جدا
https://afakelmost2bal.ahlamontada.com
toty
عضو جديد
عضو جديد
toty

انثى العمر : 36

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 21, 2009 9:04 pm

الحب من وجهة نظرى انه أغلى واعظم نعمه من ربنا علينا بيها ومن غيره الناس متقدرش تعيش وهو كمان اصعب حاجه تفدر تتحكم فيها لان الحب من القلب والقلوب بيد الله يقلبها كيف يشاء وهو الذى يضع حب عبد فى قلب عبد آخر...وانا شايفه كمان ان الحب ابتلاء من ربنا لينا عشان يشوفنا ازاى هنستغل الحب ده.هل سنستغله فى طاعته وجهاد انفسنا لنسمو بها فوق الشهوات وهوى النفس وحينها نحصل على اغلى جائزه وهى حب الله وحلاوة الايمان فى القلب؟ام نستسلم له ونجعله قائدنا للمعاصى ونسيان من أودع هذا الحب فى قلوبنا ومن احبنا وكان احن علينا من والدينا وانتظر هذا الحب منا؟
اذن فالحب بلا شك تضحيه وعطاء بلا حدودولكن يجب ان يكون برضا من الله..(ربنا مش هيحاسبنا ليه حبينا..هيحاسبنا ازاى استغلينا الحب)..حتى نجنى ثماره ورروداا لا أشواكا....
انا عارفه انى طولت فى كلامى .معلش.اصل الكلام فى موضوع زى ده يطووووول.....
شكرا ملك الاحزان على موضوعك الرائع.
%%لحن الخلود%%
عضو ذهبى
عضو ذهبى
%%لحن الخلود%%

انثى العمر : 33

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالسبت ديسمبر 19, 2009 12:17 pm

انا من رائي توتي في كل كلمه التها
وبرجع وائول مفيش حب بجد اتولد عن طريئ الشات او المبايلات
سدئني ان الحب من النوع دا حب مش بيطول
اصدي فتره وبتعدي
لان الحب بيتولد بالاحساس يعجز ان يشعر به اتنين بجد عن طريئ مبايلات او شات او غير كده
بجد موضوعك جميل ومفيد سؤالك
تقبل خالص تحياتي محمد
الحزان اسلام
عضو جديد
عضو جديد

ذكر العمر : 32

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالسبت ديسمبر 19, 2009 2:18 pm

موضوع رائع محمد بس ياجدعان مش كل الموضيع تكون على الحب خلينا فى الموضيع المهم اصلا الحب ده حاجه من لاتنين البنت بتلعب بشخص لى بتحبه او الواد بيلعب بنسانه لى بيحبها
????
زائر

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالخميس يناير 21, 2010 11:26 pm

يسلمو محمد ع الموضوع وانا من رائي ان الحب بينتج نتيجه ارتياح بين شخصين واتفاقهم في معظم الحاجات وبعد كده بقي يتولد بينهم المشاعر والاحاسيس الي اخره وانا معلش بعترض ع تعليق الحزان اسلام لان الحب عامل زي الاساس بتاع البيت لو وقع ميبقاش في بيت اصلا يعني موضوع الحب بيتهيئلي كده مهم وده رائي
تقبل مروري محمد
الكونتيسه (((الغاليه)))
عضو ذهبى
عضو ذهبى
الكونتيسه (((الغاليه)))

انثى العمر : 33
الاوسمه :
ايه هو الحب؟ Iraqiaabc6667cb59

ايه هو الحب؟ 4GP15687
عن خاطره (احبك كيف اوصلها لك)

وسام افضل موضوع بقسم حوار خاص جدا
مقدم من المشرفه (اميره فى مملكتى)
عن موضوع
(احذرى فتاتى والا ستندمى)

ايه هو الحب؟ Images?q=tbn:ANd9GcQWcuEhWlhHn9Z7jWVfGMsq_UlQZox5drs3rObjgdt2_X7MLpvPmQ

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالخميس يناير 21, 2010 11:45 pm

احنا دلوقتى مبنحسش بالكلام ده ليه ولا يمكن انا عمرى ما حبيت حد يقولى اللى انا بقوله صح ولا غلط هو الده الحب الحقيقى ولا الموبيلات والشات هما دول الحب نفسى اعرف

بص يا محمد خلينا نتفق ان الحب ثابت بس الزمن ووسائل الحياه هما المتغيرين
موضوع اننا مش بنحس الكلام ده ليه ؟لا بنحسه بس الزمن اللىى احنا عايشينه زمن عملى جدا كل شئ فيه سريع حتى المشاعر بس ده مايمنعش وجود مشاعر الحب والرومانسيه موجوده بس بتتاثر بالزمن العملى اللى احنا عايشينه
وللى انا قلتهولك ده اكبر دليل على انك صح وهو ده الحب الحقيقى بس زى ماقلتلك متوافق مع ظروف العصر

اما موضوع الموبيلات والشات دى وسائل للتواصل مع الحبيب
اما لو تقصد الحب عن طريق النت انا رايى ان المشاعر والاحاسيس بتيجى فى اى حته شات نت ايا كان طالما حسيت البنى ادمه دى خلاص اهم شئ تلاقى الارواح والاحساس بالراحه والتناسق الروحى بينك وبين حبيبك

معلش طولت عليك اوى انا عارفه
بس موضوعك عجبنى جدا وحبيت اتكلم معاك فيه
يارب تقبل مرورى
ملك الاحزان
عضو فضى
عضو فضى
ملك الاحزان

ذكر العمر : 35

ايه هو الحب؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: ايه هو الحب؟   ايه هو الحب؟ Icon_minitimeالسبت أكتوبر 02, 2010 12:14 pm

شكرا ليكم كلكم وبجد استفدت جدا من ارئكم

ايه هو الحب؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ليس من يتكلم عن الحب ... كمن يتألم من الحب.
» موضوع جامد (كلام في الحب وعن المشاكل العاطفية في الحب) للشباب والبنات
» اعظم انواع الحب هو الحب الزات
» هل الحب الأول هو الحب الأخير دائمًا ؟؟؟
» ليس من يتكلم عن الحب ... كم يتألم من الحب