منتدي افاق المستقبل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


بحوث ودراسات أجنبية وعربية وبرامج ودورات كمبيوتر وتصميم وجرافيكس وكل ما هو جديد فى مختلف المجالات
 
الرئيسيةبوابة جديدة أحدث الصورالتسجيلدخول

 

 قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (7) :

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mony 3amer
عضو فضى
عضو فضى
mony 3amer


عدد الرسائل : 245
انثى العمر : 29
تاريخ التسجيل : 07/03/2013
الاوسمه : https://2img.net/h/oi45.tinypic.com/8vuutv.jpg

قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (7) : Empty
مُساهمةموضوع: قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (7) :   قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (7) : Icon_minitimeالإثنين أغسطس 19, 2013 3:02 pm


(7)
قصة "ماليش غيركـ " ..

------------------------------

الحاج عمرو : بسم الله ماشاء الله ... ثلاثه مره واحده يا لينا

لينا قامت وقفت وبتفاجئ وخوف وتوتر : بابا !!!!

الحاج عمرو : انتي سبتي فيها بابا .. دانتي اللي بابا .. تحبي آخدلك صوره للذكرى ( وفجأه علّى صوته في الكلام ) عشان اما أشوهك تبقي فاكره شكلك زمان كان عامل ايه @@:@

( لينا رمت نفسها ع الكرسي وحاسه ان جبال من سوء الفهم هتتحط في دماغ ابوها وليلتها مش معديه على خير )

لينا بصوت مهدود : يا بابا انت فاهم غلط

وبـ حركه سريعه وقفت عند باب الحمام بتنادي : منــــــــــى ؟؟؟؟؟ نــــــــــوران ؟؟؟؟؟؟

الحاج عمرو : ماشاء الله ماشاء الله .. دا الاستاذ نبيل منور اهو .. انتو فاكرين نفسكو خلاص اتخطبتو ؟؟؟؟؟؟؟

( نبيل ساكت وعمال يقول في نفسه .. طلعنا من حفرة وقعنا في دوحديرة )

الحاج عمرو : ايه دا ايه دا ؟ والباشمهندس إلياس كمان .. يا مرحب مرحب

إلياس : اهلا ياعمي ازي حضرتك

الحاج عمرو رافع حواجبه : انا مش عم حد ... انا ابو البنت دي وانتو 3 شباب قاعدين معاها في مطعم كبير وواسع .. بنتي وحسابها فـ البيت ... ( وبابتسامه واسعه ) انتو بقى تحبو اعمل فيكو ايه ..؟؟

( قبل ما اي حد يرد .. منى ونوران وصلو للطرابيزه وسلمو على الحاج عمرو .. )

نبيل قام م الكرسي : اعرفك ياعمي .. انا نبيل أخو منى بنت أخت مرات حضرتك .. و دا إلياس أخو نوران .. والوجه الجديد دا " محمد " وخطيب نوران .. وانا كنت جاي اخد اختي ... وإلياس ومحمد كانو جايين ياخدو نوران عشان يفسحوها هما الاتنين ... وملقتش غير لينا اللي قاعده لوحدها والباقي كان بيغسل ايده من الاكل .. واحنا حالا حالا لسه واصلين اهو وماشيين اهو ..

الحاج عمرو بنظره ثاقبه لمحمد :
انا مش شايف يعني دبل .. فين دبلتك انت ونوران

نبيل بيلحق الكلام : أهي ياعمي دبلته ودبلة نوران اهي .. وادهاني عشان اكتب اساميهم عليها

( نبيل كان في نفس اليوم اشترى الدبلتين وهديه بسيطه لـ لينا .. دا غير شبكتها

الحاج عمرو : مممممممم

( مشي الحاج عمرو ناحية باب المطعم ونادى على لينا عشان تمشي وراه )

--

نبيل : اظن كدا ان كل حي هيروح لحاله .. يلا بقى اللي ليه حد يخصه ياخده ويمشي

( إلياس وهوا مكلضم مسك ايد نوران وشدها بهدوء ومشيو .. ونبيل ركب عربيته وجمبه محمد .. وقعد منى ورا )

----
فـ بيت الحاج عمرو :

لينا بتوتر : بابا .. هوا انت مش هتناقشني في موضوع المطعم

( الحاج عمرو خبط على الكنبه جمبه .. يعني لينا تيجي تقعد جمبه )

الحاج عمرو : انا قلتلك ايه ف المستشفى ؟؟ مش قلتلك عمري ما هشك فيكي تاني

لينا : وانا عمري ما هعمل اي حاجه تخليك تشك فيا

الحاج عمرو : على فكره انا مستني قدام المطعم من ساعت مانبيل وصلكو .. عشان اعرف اذا كان هيقعد معاكو ولا لا ..
ولقيت الراديو مشغل اغنية ام كلثوم .. فقعدت ف العربيه اسمعها ..
لحد ما نبيل شرف .. وبعدها الياس شرف .. بعدها الخناقه حصلت .. وبعدها اتفاهمتو .. وقلت كفايه كدا

لينا : يعني انت يا بابا سبتني دا كله وانت عارف انهم قاعدين جوا معانا ..

الحاج عمرو : مش هيبقى خطيبك يابنتي ؟؟ قلت وماله تقعدو سوا بدام نوران ومنى معاكو .. وكمان اخو نوران .. انا قلت بتتعرفو على بعض وكدا

لينا حضنت باباها اوي : انا بحبك اوي يا بابا وعمري ماهعمل حاجه غلط او اخليك تشك فيا مهما حصل .. ثقتك فيا عندي بالدنيا .. ابيع امي عشان ثقتك يا حاج

ام لينا من المطبخ : سمعاكي يا بكاشه

لينا والحاج عمرو : ههههههههههههههههههههههههههههههههه

لينا : بس عجبني دور الأب ف المطعم :>

الحاج عمرو : مش كدا ؟ عجبني انا كمان هاهاهاهاهاهاهاها

((((( وضحك الجميع ومات القرآء من الرعب هههههههههههههههههههههههه )))
--

---
فـ بيت إلياس :

إلياس : مين أدك يا ست نوران .. انا جيت من السفر من هنا والعريس جه من هنا .. مش مكتوبلنا نقعد شوية مع بعض واخيرا هرتاح منك بقىىىىىى ..

نوران : اخص عليك يا الياس .. طب مش هوافق على محمد

إلياس : لالالا وافقي ابوس ايدك ورجلك .. بصي اما تتجوزي هأجر شقه جمب بيتك واسكن فيها بدال ما احنا قاعدين مع عمتي .. واهو بالمره نكون جمب بعض ونشأر على بعض في الطالعه والنازله ..

نوران : يااااااااااااااه هتبقى اجمل ايام بجد .. وهتبقى اجمد خال فـ الدنيا كلها

إلياس : انتي يابت جوزتي نفسك وخلفتي وخليتيني خال اوام كدا .. صحيح اللي اختشو ماتو

نوران : هههههههههههههههههههههههههههه بس عارف ايه احلى حاجه ؟؟ ان انا قراية فتحتي يوم الاثنين وقراية فاتحه لينا يوم الخميس


إلياس بيكلم نفسه : بقى لينا هتتخطب الاسبوع الجاي !! اسبوع واحد بس اقدر اسرقها من ايدين نبيل .. وهيا كان باين عليها ف المطعم انها ممكن تضحي بأي حد عشان خاطر نوران ..
اعمل ايه ؟؟
اعمل ايه ؟؟
منا لازم اقولها اني حبيتها .. ولازم اعتذرلها الاول على سوء ظني فيها .. طب اخلي نوران تكلمها يوم قراية فاتحتها تجيلها بدري وافاتحها في موضوعي
لالا .. انا هعرف ازاي اعترفلها اني بحبها اكتر من نبيل !!!!
ايوا ايوا .. وجدتهــــــــاااااااااااا ... انا هسجل كل اللي جوايا وابعتهولها ع الايميل وهيا تعرف مشاعري ايه وترد عليا .. وربنا يستر بقى بجد
ونط إلياس من السرير وفتح اللاب بسرعه وهوا فرحان ومبسوط ..

--

.. فـ مدرسة نسمه :

فيروز : ازيك يا نوسه .. ميسسك بجد ( miss her ) واخبار العاشق الكبير ايه

نسمه : بس الله يخربيتك هتفضحينا .. كويسين كويسين
فيروز : فضيحة ايه انتي مش بتعملي حاجه غلط .. المهم يعني مبسوطين ؟

نسمه : ايوا يابنتي مبسوطه خالص انا حاسه اننا نعرف بعض بقالنا سنه مش اسسبوع .. اتعلقت فيه اوي اوي ومقدرش يعدي عليا يوم الا واسمع صوته .. ولا كلامه اااااااااااااااااااه من كلامه ( تنهيده ) يسحر يا فيروز يسحررررررر

فيروز : مش قلتلك اسمعي كلامي ومش هتخسري .. اهو دا بيسموه الحب الحــــــــب الحـــــــــــب

نسمه : معقوله اكون حبيته فـ اسبوع ؟

فيروز : ياحبيبتي الحب مالوش لا يوم ولا وقت .. بيجي كدا سبرااااااااايز

نسمه وحطت ايدها على خدها : اه ممكن هوا الحب

--
فـ الجامعه :

منى : يااااااااااه يا لينا انا مش مصدقه اني بزور الجامعه بعد ماخلصت دراسه .. صحيح كان طالع عيني بس ايام جميله .. كفايه اللمه والضحك بيني وبين زمايلي .. يااااااااااه كأني كنت فيها من عشر سنين !!

لينا : دا هما سنتين عٌمي !! تعالي بقى ارجعك لأيام زمان واحضرك محاضره من بتوعنا .. الدكتور اصلا مسخره وكوميدي جدا .. وتحسيه شاب زينا مش دكتور ..

منى : ماشي يلا ..

( في اول المحاضره )

الدكتور : البنت اللي قاعده ف الصف الرابع .. انتي معانا هنا ف الدفعه دي ؟

منى : هه ؟ انا ؟؟ اناااا اناااااا .. انا في سنه رابعه يا دكتور بس بحضر هنا عشان شايله ماده في اولى

الدكتور : اهاا منا بقول اني درستك قبل كدا في سنه ثالثه ومكنتش عارف ايه اللي جابك هنا .. عموما نورتي

منى : ميرسي يادكتور ..

عبدالله : هوا انتي بجد فـ سنه رابعه ؟؟

منى باحراج : هوا حضرتك تعرفني ؟؟

عبدالله : بصراحه اه ههههههههههه

منى : ايه دا بجد .. تعرفني منين ؟؟

عبدالله : انا كنت في الدفعه اللي قبلك بس شايل ماده .. فكنت بحضر وبشوفك في المدرج .. ايه اللي جابك بعد السنين دي كلها

منى : هههههههه انا جايه زيارة مع بنت خالتي

عبدالله : انا كمان جاي زياره مع ابن عمي

منى : ههههه سعيده بمعرفتك

عبدالله : انا اسعد



( بعد ساعتين ) :

منى : يلا انا عاملالك مفاجأه ..

لينا : مفاجأه ف الجامعه .. ربنا يستر بقى ههههههههههههههههههههه

منى : تاتاتاتاتاتتااااااااااااااااااااا ( دندنة المفاجآت )

لينا : اه يا وحششششششششششه انتي بجد جالك صبر منين كل الوقت دا كله ومتقوليليش انك جبتي عربيه

منى : ههههههههههههههههههههههههه انا راكناها من امبارح قدام الجامعه عشان بس افاجأك بيها .. تعالي تعالي شوفيها من جوا .. اركبي اركبي

لينا : بسم الله ماشاء الله .. ربنا يباركلك في العربيه ويحفظك من شرها يارب

منى : يااااااااااااااااااارب

منى : ايه دا مش عارفه ادورها !!!

لينا : يعني ايه ... طب كويس اني مبلغتش السواق انه ميجيش ..

منى : اصل انا بلغته اما نزلنا ...

لينا : اهلاااااااا اهلااااااااا

لينا : طب شوفي بتدوريها ازاي .. يارب بس يلاقو اشلاء مننا يدفنوها بعدين هههههههههههههههه

منى : اخص عليكي ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه اومال مين هيعيط عليا

لينا : ياستي بعد الشر علينا ..


عبدالله : احم احم

منى : ايه دا انت تاني ؟

لينا : ممكن حضرتك لو بتعرف تدور العربيات تشوف دي مش بتدور ليه

عبدالله : حاضر عنيا

عبدالله : بصي العربيه مفهاش مية .. ف ثواني هجيب ميه واجي ..

منى : لا خليك انا هجيب واملاها

عبدالله : والله ابدا لا يمكن يحصل

منى : متشكره هتعبك معايا

( بعد ربع ساعه )

عبدالله : خلاص ياستي كدا كل حاجه زي الفل .. تقدري تتحركي

منى : ميرسي بجد مش عارفه اقولك ايه .. تسلم ايدك .. فـ امان الله

عبدالله : مع السلامه


--
مشيت العربيه ولينا بتقلد صوت منى : ميرسي بجد مش عارفه اقولك ايه .. تسلم ايدك وفي امان الله .. هههههههههههههههههههههههههههههه

منى : ياسسسسلام يعني حرام اشكر الراجل ؟؟

لينا : ههههههههههههههههههههههههههه ايوا بقى المسلسلات التركي وبتاع

منى : يخرب عقلك مجنونه وتفكيرك هيودينا ف داهيه ..

--

فـ بيت طنط فاطمه :

منى : اسكتي يا نسمه اما حتة يوم بجد خراااااااافه انا شكلي هروح معاكي كل يوم الجامعه .. دا لو دخلتيها ههههههههههههههههههههههههه

نسمه : يارخخخخمه

( تلفون نسمه بيرن ... طبعا خالد اللي بيتصل )

منى : ردي مش سامعه موبايلك بيرن ؟؟

نسمه بتوتر : هه ؟ اه اممممم لا لا انا مش حابه ارد

منى : انا شاكه فيكي بقالي فتره .. هاتي الموبايل دا انا هرد

نسمه : لا ابوس ايدك بلاش دي واحده صحبتي وانا مش عاوزه ارد عليها عشان بتاعت مصالح

منى : هاااااااااااااتي التلفون

( منى اخدت التلفون عافية من نسمه وردت )

منى : ألو ؟؟

خالد : اجمل مليون ألو على عيون احلى نسمه في حياتي .. دنيتي كلها و........

( منى قفلت التلفون وبرقت عينها لنسمه وبعلو صوتها ) : ماااااااااااااامااااااااااااااااا .. يا نبيـــــــــــــل

نسمه : بالله عليكي بلاش انا مش هكلمه تاني ارجوكي ارجوكي ..

طنط فاطمه في اوضة البنات : في ايه يا منى بتزعقي ليه ؟؟

نبيل : يا فتاح ياعليم .. اكيد مصيبه عملتوها انتو الاتنين

منى : لا يا فقيق دي نسمه بس ..

( نسمه حطت ايدها على دماغها ومش مستوعبه العقاب اللي هيحصلها !!! )

---


وتابعونـــــــــا فـ الحلقه الجايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (7) :
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (18) :
» قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (2):
» قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (3):
» قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (17) :
» قصة ( ماليش غيرك ) الحلقة (20) :

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي افاق المستقبل :: المنتديات الأدبية :: القصص والروايات-
انتقل الى: